چقدر درباره تابلوهاي ديجيتال كه در تبليغات مورد استفاده قرار ميگيرند، اطلاعات داريد؟
مهم ترین ویژگی تابلوهاي روان (دیجیتال) كه در تبليغات مورد استفاده قرار ميگيرند،ايناست كه ميتوانند پيامها را به سرعت برحسب شرايط تغيير دهند و به بیان واضح تر ، پيامها را با شرايط فوري، منطبق کنند. كاربرد اصلي تابلوهاي تبليغاتي شبكه ديجيتال (DSNS) در عرصه تبليغات در نقطه خريد است. در چنين نقاطي تبليغ كنندگان نياز دارند كه كالاها و خدماتشان به طرزي پيوسته معرفي شود.همچنین تابلوهاي تبليغاتي پلاسما يا LED در مراكز كوچك و بزرگ خريد كه شلوغ هم هستند، نصب ميشود و در فضاهاي اداري فروشگاهها به گونهاي قرار ميگيرند تا زنان مسن در طول روز، مديران جوان هنگام ناهار و 13 تا 19 سالهها هم از ساعت چهار بعدازظهر به بعد با آنها مواجه شوند.
ویژگی ها و قابلیت های تابلوهای دیجیتال
1- تبليغات و پيامها ميتوانند به سرعت تغيير كنند بنابراین مشتريان در معرض تبليغات جديد، مرتبط و منعطف به طور همزمان قرار میگيرند.
2- به روز شدن تبلیغات بدون نیاز به پرداخت هزینه فیزیکی
3- انعطاف شبكههاي تابلوهاي ديجيتال باعث ميشود تا تبليغات نسبت به مشتريان مختلف از حساسيت لازم برخوردار باشد. به عنوان مثال با اتكا به اين شبكه ميتوان زمان مورد نظر مشتري را براي خريد در نظر گرفت.
5- منافع تابلوهاي تبليغاتي شبكهاي ديجيتال فراتر از تبليغات بوده و ميتواند به عنوان يك ابزار آموزش در محل كار هم عمل كند، به گونهاي كه هم كاركنان و هم مشتريان بتوانند از رويدادهاي در حال وقوع در فروشگاه خبردار شوند و هم فرضاً بدانند خريد خود را از چه مكاني دنبال كنند و يا كداميك از راههاي خروج از مراكز خريد خلوتتر است.
تجارب كشورهاي گوناگون
در آمريكا در مسير استفاده از تابلوهاي تبليغاتي شبكهاي ديجيتال ،كارشناسان پيشبيني ميكنند تركيبي از تابلوهاي تبليغاتي با پيامهاي متحرك و ثابت ميتواند جواب بدهد.
در اروپا نيز پژوهشها اغلب بر اين موضوع تمركز داشته است كه چه ميزان از افزايش فروشها در نتيجه استفاده از تبليغات براي محصولات و خدمات بر روي چنين تابلوهايي بوده است. نتيجه يك تحقيق كه بر روي يك شبكه تبليغات تلويزيوني در فروشگاه ASDA صورت گرفت (شعبه سوپرماركت وال مارت انگليس) حاكي از اين بود كه دو فروشگاه كه از اين شبكه تبليغي استفاده ميكردند، يازده درصد افزايش فروش داشتند.
از جمله تحقیقات دیگر اینکه در سال 2004 در يك فروشگاه انگليسی به خاطر استفاده از این تابلو ها ،محصولات خاصي حتي تا 45 درصد افزايش فروش داشتهاند. تحقيق ديگري هم كه در سال 2005-2004 در 182 فروشگاه COMPUSA به عمل آمد، نشان داد ميانگين فروش كالاهاي مورد تبليغ 29 درصد افزايش داشته است. كارشناسان اين صنعت معتقدند اگرچه افزايش فروشها در موقعيتهاي متفاوت، با يكديگر فرق داشته است، اما حداقل ميانگين بين10 تا 20 درصد بوده است و اين امر در مكانهايي رخ داده است كه از تابلوهاي تبليغاتي شبكهاي ديجيتال استفاده ميكردهاند.